TiYaTRo KaRNaVaL
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

TiYaTRo KaRNaVaL

HAYAT BİR SAHNE İSE, TİYATRO HAYATTIR;
 
AnasayfaLatest imagesAramaKayıt OlGiriş yap

 

 Batılı Anlamda Türk Tiyatrosu

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
Prenses

Prenses


Kadın
Mesaj Sayısı : 47
Yaş : 34
Nerden : Kütahya
Kayıt tarihi : 08/01/09

Batılı Anlamda Türk Tiyatrosu Empty
MesajKonu: Batılı Anlamda Türk Tiyatrosu   Batılı Anlamda Türk Tiyatrosu EmptyCuma Ocak 09, 2009 4:01 pm

Türk halkı Batı modelinde tiyatroyla azınlıkların sunduğu tiyatro gösterileri yoluyla bir ölçüde tanışıyordu. Osmanlı sarayı ise yabancı toplulukların gösterilerine büyük önem vermiştir, Batı tiyatrosunu Türk halkından daha önce benimsemiştir.
Batı tiyatrosunun Türk kültürüne tam anlamıyla aktarılması Tanzimat’ta oluşmuştur. Batı tiyatrosunun, 1839 Tanzimat Fermanı’nın öngördüğü ilkeler doğrultusunda Batıya yönelen Osmanlı toplumuna girişi, geleneksel Türk tiyatrosuna bir yandan bir çok olumlu katkıda bulunurken, bir yandan da onun çağdaş doğrultuda gelişmesini engellemiştir. Batı modeli tiyatronun benimsenmesiyle Türk tiyatrosuna yeni bir yöneliş içine girmiştir. Her şeyden önce tiyatro da yazılı metne geçilmiş, yabancı yazarlardan yapılan çeviri ve uyarlamalar yanında Türk yazarları da oyun yazmaya başlamışlar, böylece Batıya oranla çok geç de olsa bir dram geleneği başlamıştır.
Batı modelinde tiyatronun Türkiye’ye gelmesi sonucunda çerçeve Sahneli yeni tiyatro yapıları kurulmuş, topluluklar bu tiyatrolarda düzenli olarak oyun sergilemeye başlamışlardır. Böylece tiyatroyu kurumsallaştırma yönünde önemli bir adım atılmıştır. Batı tiyatrosu modelini benimseyen Türk tiyatrosunun gelişimi çok genel bir yaklaşımla iki aşamada incelenebilir. Tanzimat Fermanı’nın ilanıyla, Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulması arasında (1839- 1923) yer alan hazırlık aşaması ve Cumhuriyetin kuruluşundan günümüze uzanan gelişme aşaması.

Edebiyatımızda Batılı tiyatro Tanzimat dönemiyle başlar. İlk tiyatro eseri kabul edilen “Şair Evlenmesi”1859′da Şinasi tarafından yazılmıştır. Şair Evlenmesi bir perdelik komedidir. Tanzimat döneminde Teodor Kasap, Âli Bey, Ahmet Vefik Paşa gibi sanatçılar Moli-ere’den çeviri ve uyarlamalar yapmışlardır. Aynı donemde Namık Kemal, Abdülhak Hamit gibi sanatçılar ise dram türünde pek başarılı sayılmayacak- eserler vermişlerdir. Meşrutiyet döneminde de Türk tiyatrosu Batı’nın sönük bir taklidi olarak kalmış, asıl kişiliğini 1925′lerden sonra bulmuştur. Cumhuriyet’in ilk döneminde tiyatro alanında eser veren başlıca sanatçılar şunlardır:

Yakup Kadri,
Aka Gündüz,
Reşat Nuri,
Musahipzâde Celal,
Necip Fazıl
Faruk Nafiz,

Türk tiyatrosunda son dönemin en önemli yazarlarından bazıları ise şöyle belirtilebilir:

Tarık Buğra,
Necati Cumalı,
Haldun Taner,
Refik Erduran,
Turan Oflazoğlu,
Cevat Fehmi Başkurt.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
 
Batılı Anlamda Türk Tiyatrosu
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası
 Similar topics
-
» Geleneksel Türk Tiyatrosu
» Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosu
» 1839 - 1923 Dönemi Türk Tiyatrosu
» Çocuk Tiyatrosu
» Kuva-i Milliye Kadınları - Konya Devlet Tiyatrosu

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
TiYaTRo KaRNaVaL :: Tiyartoyla İlgili :: Tiyatro Bilgileri-
Buraya geçin: